Hemoroid Nedir?

Hemoroid, makat kanalı içerisinde var olan damarsal yapıların farklı nedenlere bağlı olarak normalden fazla genişlemesidir. Halk arasında ‘’basur’’ ya da ‘’mayasıl’’ olarak da adlandırılmaktadır.

Yerleşimine göre iç, dış ve mikst tip olmak üzere üç tip hemoroid mevcuttur.

İç basürler, makat kanalının iç kısmında yerleşen damarsal yapılardan kaynaklanmaktadır. Genel olarak ağrısız, kırmızı  renkte kanama, makatta ıslaklık hissi, zaman zaman kaşıntı  şikayetlerine neden olmaktadır. Dış basurlar ise makat kanalı ile anal cildin birleşim yerindeki damarsal yapılardan kaynaklanmakta olup en sık makatta ağrılı şişlikler ve ele gelen memeler şeklinde kendini göstermektedir. Mikst tipte olan hemoroidlerde ise iç ve dış yerleşimli olanlar birliktedir.

Hemoroidal hastalık ülkemizde oldukça sık görülmektedir. Başlıca nedenler şöyle sıralanabilir;

• İshal (anal bölgenin sürekli dışkı ile tahrişi) veya kabızlık  (zor ve sert dışkılama, fazla ıkınma, tuvalette geçen sürenin uzun olması) şeklinde düzensiz barsak alışkanlıkları
  • Hareketsiz yaşam tarzı (şişmanlık) ve uzun süreli oturma (bazı meslek gruplarında -bankacılar, şoförler- oldukça sık görülmekte)
  • Düzensiz ve sağlıksız beslenme (yeterince sebze – lif tüketilmemesi, az su içilmesi, yoğun baharatlı beslenme)
  • Gebelik ve doğum (karın içi basıncın artmasına bağlı olarak barsak hareketlerinin azalması)
  • Ağır yük kaldırma, bazı vücut geliştirici hareketler, sürekli öksürük (karın içi yüksek basınç nedeniyle)
  • Ailede hemoroid öyküsünün olması
  • Kolon, yumurtalık ve rahim kanserleri
  • İltihaplı barsak hastalıkları (ülseratif kolit ve chron hastalığı)
  • Siroz ve kalp yetmezliği hastaları

Genel olarak bu şikayetlerle hekime başvuran hastaların tanısı anal muayene ile konulabilmektedir. Ancak makattan kanama şikâyeti ile gelen hastalarda, özellikle rektosigmoidoskopik değerlendirme mutlaka yapılmalıdır. Çünkü aynı kanamayı yapabilecek başta kolon kanseri olmak üzere pek çok hastalık, hemoroid sanılarak atlanabilmektedir. Bu durum, kolon kanseri açısından teşhiste gecikmelere ve hastalığın evre atlamasına neden olabilmektedir.

Hemoroidal hastalık evrelemesi iç hemoroidlere göre yapılmaktadır.

• Evre-1 grupta, hastalık oldukça sessizdir. Zaman zaman ıslaklık hissi bazen de dışkılama bitiminde tuvalet kağıdına bulaş tarzında kanamalara neden olabilmektedir.
  • Evre-2 grupta ise, tuvalette ıkınma ile dışarıya çıkan pakeler (memeler) mevcuttur. Ikınma bittikten sonra kendiliğinden kaybolmaktadır. Kaşıntı ıslaklık hissi ve bazen kanama görülmektedir.
  • Evre-3 grupta, mevcut pakeler (memeler)  sürekli dışarıdadır. Ikınma ile daha da belirgin şekilde dışarı çıkmaktadır. Kanama, akıntı, kaşıntı ve iç çamaşırda dışkı ile kirlilik hastayı yoğun şekilde rahatsız etmektedir.
  • Evre-4 grupta ise bütün pakeler (memeler)  geriye dönemeyecek şekilde anal kaslar arasında boğulmuştur. Ciddi derecede ağrı ve kanama mevcuttur.

Dış hemoroidlerde ise en büyük problem, mevcut hemoroid pakesinin (meme) içerisine yerleşen bir kan pıhtısı (trombüs) nedeniyle dolaşımın bozulması ve buna bağlı olarak makatta şiddetli ağrı, ele gelen mor renkte şişlik ve dışkılamanın zorlaşmasıdır. Eğer bu durumdaki dış basur tedavi edilmezse ülserleşerek açılmakta ve kanamalara yol açabilmektedir.

Hemoroidal hastalık tedavisindeki genel yaklaşım;

• Barsak fonksiyonlarının düzenlenmesi (ishal veya kabızlığın tedavisi)
  • Diyet düzenlemeleri ( bol lifli gıdalar ve su tüketiminin arttırılması)
  • Lokal krem ve pomatlar
  • Cerrahi tedaviler şeklindedir.

Üçüncü ve dördüncü derece hemoroidal hastalığı olanlarda hemoroidektomi dediğimiz cerrahi gerekliliği mevcuttur. Klasik olarak Milligan Morgan ve Ferguson yöntemiyle yapılan hemoroidektomi ameliyatları yerine, son yıllarda ameliyat sonrası ağrı, kanama, hastanede kalış süresi ve hastanın yaşam konforunu bozan komplikasyonların varlığı nedeniyle alternatif yöntemler tercih edilmektedir. Bu yöntemler arasında Ligasure hemoroidektomi ,Harmonic  Scalpel hemoroidektomi , Longo hemoroidopeksi ve günümüzde en popüler olan Lazer cerrahisidir.

Harmonic Scalpel
Ligasure
Longo Stapler

10 DAKİKA DA LAZER İLE HEMOROİD AMELİYATI

Lazer
Lazer Fiber

Bu yeni teknolojilerin tamamı, ameliyat sonrası ağrı, ödem ve kanamayı önlemek ya da en aza indirgemek, iyileşmeyi hızlandırmak, normal aktivitelere dönüş zamanını kısaltmak gibi hastanın yaşam kalitesini arttırmak üzerine kurgulanmıştır.